Метод
кругового тренування
на уроках
фізичної культури
Здавна вважається, що здоров'я нації має бути свого роду «візитною карткою» держави, показником його
культури і процвітання, а здоров'я індивідуума - критерієм особистої
відповідальності і самопізнання. Педагоги повинні розуміти, що виховання у
дітей потреби у здоровому способі життя - завдання державної ваги, а оздоровча
діяльність освітнього закладу - це довгострокова інвестиція держави родині, яка
повернеться йому у вигляді здорових і повноцінних громадян.
Фізична культура - унікальний навчальний предмет. Його унікальність полягає
в тому, що він забезпечує оволодіння учнями важливими знаннями про людину, про
його розвиток, відомостями з анатомії, фізіології, гігієни, педагогіці і
вирішує завдання виховання у людини необхідних йому рухових навичок і вмінь.
Сьогодні фізична культура - це не гонитва за результатами, а копітка робота
вчителя і батьків, над зміцненням здоров'я дітей. На уроках необхідно
враховувати бажання, настрій, темперамент кожної дитини і кожного вчити
саморегуляції, адаптації, релаксації. Уроки фізичної культури необхідно
вибудовувати, керуючись принципами гуманізації і демократизації, виховання
культури здоров'я, використовуючи психолого - педагогічні та психолого -
фізіологічні теорії навчання, виховання та розвитку особистості.
Для того щоб виростити здорове і фізично розвинене покоління, необхідно на
уроках фізичної культури та позакласних заняттях створювати сприятливі умови,
прагнути до підвищення мотивації дитини до занять фізичною культурою і спортом,
через виховання вольових якостей і формування рухових умінь і навичок. Учень,
що долає лінощі, який займається постійно ранковою гімнастикою і спортом,
набуває важливої моральної якості - трудитися.
Сьогодні, як ніколи, від вчителя потрібно виробити
нове педагогічне мислення, при виборі методів виховання постійно необхідно
враховувати інтереси дитини.
Для ефективного управління процесом рухової діяльності, цілеспрямованого
розвитку умінь і здібностей дитини, поліпшення його функціонального фізичного
стану необхідно працювати в трьох напрямках:
I. Оздоровчої спрямованості -
основні напрямки що вирішують проблеми покращення
фізичного розвитку і фізичного стану учня.
ЗАВДАННЯ :
1.
Формувати правильне ставлення до занять фізичної
культури і спортом.
2.
Формувати на доступному рівні необхідні знання в
області гігієни, медицини, фізичної культури.
3.
Формувати життєво важливі рухові навички та вміння, що
сприяють зміцненню здоров'я.
II. Виховну спрямованість -
основою є органічний взаємозв'язок фізичного і духовного розвитку школярів.
ЗАВДАННЯ:
1.
Сприяти прояву сміливості, рішучості, впевненості у
своїх силах.
2.
Створювати умови для виконання вправ, спрямованих на
подолання труднощів.
3.
Навчати бережного ставлення до інвентарю.
4.
Створювати умови для прояву позитивних емоцій.
5.
Залучати батьків до участі в усередині шкільних
змаганнях.
III. Освітній напрям - забезпечує засвоєння систематизованих знань, формування
рухових умінь і навичок, розвиток рухових здібностей, впровадження в практику
нетрадиційних методів і прийомів формування рухів і розвиток фізичних якостей.
ЗАВДАННЯ :
1.
Сприяти в процесі навчання рухових дій розвитку
емоційної сфери.
2.
Створювати умови для самостійного вирішення рухових
завдань.
3.
Звертати увагу на постановку приватних завдань при навчанні
окремим руховим діям.
4.
Формувати і вдосконалювати рухові вміння та навички в
прикладному і спортивному напрямку.
Використання діагностики.
Оптимальна організація сучасного уроку, за твердженням Ю. К. Бабанського,
припускає, що завдання навчання не тільки комплексні, а й конкретні, що
враховують особливості учнів даного класу.
Для вивчення функціональних можливостей учнів, рівня фізичної
підготовленості, стану здоров'я необхідно проводити тестування.
Тестування дозволяє виявити реальний рівень розвитку учня і ступінь його
відповідності віковим нормам, а також визначити відхилення і вади фізичного і
нервово -психічного розвитку. Результати діагностики, які щорічно фіксуються в
нормативному журналі, є точкою відліку для прогнозування особливостей розвитку
учнів і підбору оптимального змісту навчання і виховання, засобів і прийомів
адекватного педагогічного впливу.
Слід також зазначити, що виявлена ( в результаті тестування )
нерівномірність в термінах дозрівання окремих функцій організму в учнів дозволяє
визначити їх індивідуальні особливості та оптимальні умови для нормального
психічного розвитку кожної дитини. Тестування вирішує проблему
диференційованого підходу в навчанні руховим діям. Не можна зосереджувати увагу
тільки на результатах тестування. Необхідно враховувати рухову активність дітей,
на основі чого можна виділити три групи учнів:
1 група - учні з середньою, нормальної рухової активністю, що забезпечує
своєчасне і доцільне розвиток дитини в цілому. Такі діти з нормою маси тіла
рідко хворіють, добре засвоюють матеріал.
2 група - малорухливі учні, тобто з низькою руховою активністю. Багато хто
з них відрізняються підвищеною масою тіла і різними відхиленнями у стані
здоров'я.
3 група - діти з великою руховою активністю. Таких дітей називають " моторними
". Великий обсяг рухів створює велике фізичне навантаження на організм
учня, він, як і підвищений вага може призвести до відхилення в серцево -
судинній системі.
Діагностування проводитися два рази на рік. На початку року [ кінець
вересня ] і в кінці [ кінець квітня початок травня ].
Такий підхід допомагає найбільш ефективно спланувати свою роботу на
навчальний рік, запланувати індивідуальну роботу.
Суть методу кругового тренування.
Протягом усієї своєї роботи в школі комплексно
використовую різні методи і прийоми, але перевагу віддаю методом кругової
тренування, так як вважаю, що цей метод найбільш ефективний для вирішення мети
всебічного розвитку основних рухових якостей учнів.
Кругова тренування, здійснювана на уроках фізичної культури, являє собою
цілісну організаційно - методичну форму фізичної підготовки. Вона не зводиться
до якогось одного способу виконання вправ, вона включає в себе ряд приватних
методів суворо регламентованого вправи з виборчим загальним впливом на організм
учнів. Вона органічно вписується в конкретну серію навчальних занять, допомагає
вчителю виконувати навчальну діяльність.
Отже, основою кругової тренування є багаторазове виконання запропонованих
дій, рухів в умовах точного дозування навантаження і точного порядку її зміни і
чергування з відпочинком. Це відрізняє метод строго регламентованого вправи від
ігрового і змагального методів, для яких характерні лише приблизне регулювання
і лише приблизна програма дій.
Комплекси вправ підбираються залежно проходження певної теми і з
урахуванням комплектування класу.
На уроках використовуються снаряди, якими оснащені
великий (ігровий) і малий [гімнастичний] спортивні зали, щоб приготувати місця
для занять йде 3-4 хвилини, ще менше часу займає прибирання снарядів. Цим досягається висока організація уроку.
Інша перевага : учням достатньо один раз «пройтися» по всіх снарядам [ станціям ],
щоб отримати високу різнобічну навантаження.
Педагогіка стверджує, що не можна назвати певні універсальні методи
навчання. Кожен метод ефективний, якщо він найбільш успішно вирішує намічене
завдання. Тому необхідно вибирати оптимальне поєднання засобів, методів і форм
навчання, такому поєднанню найбільш прийнятний метод кругового тренування.
На уроках також використовується наочний посібник - контрольні картки,
картки для роботи по станціях. Такі картки комплектуються з окремих тем.
Більшість вправ, включених до картки, вже знайомі учням, тому при їх виконанні
немає труднощів. Але якщо є необхідність, то окремі вправи спочатку розучуються
з учнями.
Працюючи за методом кругової тренування, повинні враховуватися вікові
особливості учнів. Кожен віковий період має свої особливості в будові, функціях
окремих систем і органів, які змінюються у зв'язку із заняттями фізичною
культурою і спортом. В даний час в практиці роботи з дітьми прийнята наступна
вікова періодизація [по Фоміну Н.А.], що охоплює терміни навчання їх у школі :
7 років - кінець періоду першого дитинства; 8-11 років [ дівчинки ], 8-12 років
[ хлопчики ] - період другого дитинства; 12-15 років [ дівчинки ], 13-16 років
[ хлопчики ] - підлітковий вік ; з 16 років у дівчаток і 17 років у хлопчиків
починається юнацький вік, яким і закінчується шкільний віковий період.
Метод Кругового тренування
на заняттях з дітьми молодшого
шкільного віку.
Діти молодшого шкільного віку мають слабким якістю - швидкість, володіють
низькими показниками м'язової сили. Діти цього віку більш розташовані до
короткочасних швидкісно - силових вправ. У цьому віці широке застосування
знаходять стрибкові вправи. Наприклад, стрибки через перешкоди з опорою на
нього, акробатичні вправи [нахил вперед, торкаючись долонями підлоги].
Працюючи з дітьми даного віку, широко використовується метод кругового
тренування. Організовується такий метод роботи за допомогою навчальних карток «Веселі чоловічки", на яких
схематично зображені завдання і вказано номер станції. Такий підхід до
організації уроку допомагає скоротити час на підготовку робочих місць, а також
на пояснення вправ. Полегшує навчання послідовності виконання [зверху вниз]
загальнорозвиваючих вправ. Організовуючи уроки за методом кругової тренування,
використовуються раніше розучені вправи, і тільки на одній станції дається нова
вправа, яке пояснюється і показується вчителем перед розподілом дітей по
станціях. В ході уроку вчитель виконує страховку саме на станції з новим
вправою, паралельно контролюючи виконання завдань на інших станціях. Для
розподілу дітей по станціях використовується розрахунок за кількістю станцій,
починаючи з першого класу. У кожній групі призначається старший, завдання якого
слідкувати за дотриманням дистанцій, правильності виконання, дисципліни, як
правило, це найбільш фізично розвинений учень, що володіє дисципліною і
хорошими організаторськими здібностями.
Проводячи уроки в початковій школі можна домогтися великої щільності уроку,
зростання інтересу дітей до занять, завдяки проведенню вправ потоково за
методом кругової тренування.
Для вступної частини уроку ретельно підбираються вправи на формування
постави, зміцнення м'язів, сприяють правильному положенню хребта і стопи,
стимулювання росту кісток розвиток опорно - рухового апарату та органів дихання,
вдосконалення функцій вестибулярного апарату. При цьому вправи в комплексі
розташовуються по зростаючій навантаженні. Починаючи з вправ, характерних для
горизонтальних положень тіла, де задіяні великі м'язи спини, грудей, живота,
далі - тазового поясу, ніг. Далі йдуть вправи, що вимагають вертикального
положення тіла. Потім перехід до вправ, що включає в себе ходьбу, підскоки,
стрибки - до рухів більш швидким, ніж попередні, вибуховим.
Застосування бігу або підскоків на початку заняття вкрай небажано, оскільки різке
підвищення навантаження негативно впливає на організм дитини, серцево - судинну
систему і мозок. Багато рухово- координовані завдання вирішуються на уроках за
допомогою рухливих ігор. З урахуванням цих вимог використовуються комплекси
вправ для 1- 4- х класів.
Метод Кругового тренування на уроках у 5- 9-х класах.
Розділ «Легка атлетика»
У 5- 9-х
класах уроки шикуються з урахуванням вікових особливостей. До 14-15 років дещо
знижується ефективність швидкісних і швидкісно - силових вправ, тому що в цьому
віці знижується приріст швидкості. На уроках легкої атлетики, для розвитку
швидкісних якостей використовуються технічно нескладні вправи, що дозволяють
звернути увагу учнів на швидкість виконання. Наприклад, біг на дистанцію 30-60
метрів з граничною швидкістю. Оптимальне навантаження - 2-4 повторення через
20-30 секунд у двох серіях, інтервали між серіями 60-90 секунд. ЧСС після
виконання двох серій 170-180 ударів на хвилину.
Для розвитку швидкісно - силових якостей використовуються вправи, які вимагають прояви швидкісних
і швидкісно - силових якостей, виконуються в максимально можливому темпі. Тривалість
одноразового навантаження становить від 10 до 25 секунд або в двох -трьох
серіях з інтервалами відпочинку 45-60 секунд між ними [ ЧСС залежно від
навантаження -110-180 ударів на хвилину ]. Це такі вправи як стрибок у довжину
з місця, стрибки в приседе.
До
підліткового і, особливо до юнацького віку створюються сприятливі умови для
розвитку сили і витривалості. Для розвитку силових якостей використовуються
переважно вправи динамічного характеру, локального, регіонального та загального
впливу на основні м'язові групи. Величина навантаження в основному становить
10-12 повторень в 2-3 серіях з інтервалами відпочинку між ними 40-60 секунд [
ЧСС до 140-170 ударів на хвилину ]. Це такі вправи як : згинання, розгинання
рук у висі [ у висі лежачи - дівчатка ], в упорі лежачи, вправи з гирями. Всі
ці вправи варіюю залежно від рівня фізичної підготовки учнів. Наприклад,
згинання, розгинання рук в упорі лежачи на підвищеній опорі - для учнів зі
слабкою фізичною підготовкою, а згинання, розгинання рук в упорі лежачи від
підлоги - для учнів з високим рівнем фізичної підготовки.
Для розвитку витривалості використовую такі вправи як стрибки через
гімнастичну скакалку, біг на довгу дистанцію.
Вправи для розвитку фізичних якостей необхідно використовувати в такій
послідовності : на початку основної частини уроку повинні бути передбачені
вправи для розвитку швидкості, потім - сили і витривалості. Хоча в залежності
від поставлених завдань уроку силові вправи можуть виконуватися раніше
швидкісних.
Всі вищеназвані вправи спрямовані на всебічний розвиток фізичних якостей,
час, відведений в кожному уроці на них, становить 10-15 хвилин, а для старших
класів 18-20 хвилин.
Розділ «Гімнастика»
Проводячи
уроки по розділу «Гімнастика» використовується робота групами
за методом кругової тренування. У кожній групі призначається старший [ найбільш
підготовлений учнівської ] і даються комплекси з 4-5 вправ. Для хлопчиків і
дівчаток комплекси вправ формуються згідно програмним вимогам. По розділу
" Гімнастика " формуються комплекси вправ, за допомогою яких
здійснюється підготовка до акробатичним вправам, опорним стрибків, вісом і
упорів. Такий підхід дозволяє обхопити великий обсяг навчального матеріалу на
уроці і сприяє впливу на різні групи м'язів.
Зрозуміло, що всі кошти, підібрані найефективнішим чином, трохи
коштуватимуть, якщо учні будуть виконувати завдання неохоче, чи не з повною
віддачею. Тому багато уваги необхідно приділяти формуванню потреби в учнів до
самостійних занять фізичними вправами.
Розділ «Спортивні ігри»
У ході уроків з розділу «Спортивні ігри» помилково формувати програми «уроку навчання», «уроку закріплення», «уроку повторення». У ході уроків даного розділу
реалізуються завдання навчання рухових дій, розвитку фізичних якостей і
здібностей, виховання - все в єдиному комплексі при цьому навчання має бути «каскадним» : одні рухові
дії тільки починають розвивати, інші - вдосконалюють, треті - автоматизують.
Оскільки навчальний матеріал у даному розділі діти
засвоюють не однаково і вже на першому році занять виявляються учні з різним
ступенем підготовленості, недоцільно відкладати на потім роботу з усунення недоліків
у техніці відстаючих.
Ставлячи загальну задачу уроку для всього класу, бажано визначити завдання
як для більш підготовлених, так і для відстаючих учнів. Диференційоване
навчання можна проводити під час роботи по станціях, сформувавши групи з їх
підготовленості і комбінуючи кругову тренування з конкретними завданнями для
кожної групи. Ця форма занять дозволяє підвищити щільність уроку і більше часу
приділяти кожному учневі. Робота по станціях проводиться у вигляді кругового
тренування, сформувавши групи з урахуванням підготовленості учнів, пропонуються
їм вправи різного ступеня складності.
У роботі зі
слабкими учнями, окрім дитячих надувних м'ячів або м'ячів з баскетбольних камер,
можна використовувати звичайні повітряні кулі, які, як роздатковий матеріал
краще використовувати тільки при роботі по станціях, де їх потрібно не більше 4
-6 штук.
На уроках спортивних ігор не рекомендується вводити
кількісні показники для оцінки успішності критеріями оцінки можуть служити
знання базових елементів руху і вміння їх виконувати в цілому русі, а формами
оцінки знань можуть бути опитування і спостереження.
У початкових класах, навчаючи дітей елементам спортивних ігор, велика увага
приділяється засвоєнню «Школа м'яча».
Домашнє завдання по Методу Кругового тренування.
Використання методу кругового тренування при виконанні домашнього завдання
прийнятно для дітей досягли 10 -ти річного віку, тобто учні 5- 6- х класів.
При відставанні у розвитку того чи іншого учня доцільно розробити
індивідуальний комплекс вправ. Тут не обійтися без допомоги і контролю батьків
дитини, оскільки йому одному важко без сторонньої допомоги.
Домашнє завдання, організовані за методом тренування, допомагають вирішити
проблему корекції рухових здібностей учнів, які розробляються з урахуванням
видів уроків в кожній чверті, комплекси вправ спрямованих на розвиток тих чи
інших " відстаючих " фізичних якостей. Це дозволяє на уроках фізичної
культури варіювати спрямованість і обсяг фізичних вправ з урахуванням виявлених
недоліків фізичної підготовленості учнів.
Висновок.
За час роботи з даної теми систематизував свої напрацювання, в результаті
чого отримав такі результати:
Аналіз тестування дозволяє мені «вирівнювати» недоліки фізичної підготовленості школярів, підводячи
їх до показників зони «високого рівня».
Такого результату добиваюся на основі взаємозв'язку урочні форм занять (на
кожному уроці присвячую від 15 до 20 хвилин вихованню фізичних якостей),
домашніх завдань, активної участі учнів у спортивно масових заходах школи, а
також в спортивно масових заходах за участю батьків [ що вже стало традицією ].
У результаті такої роботи можна домогтися зміцнення здоров'я дітей,
сформувати потребу систематично займатися фізичною культурою і спортом,
добиватися успіхів і вести здоровий спосіб життя.
Добиваюся 100 % присутності дітей на уроці.
Діти, які прийшли після хвороби або звільнені, беруть участь на уроці в
ролі суддів, асистентів, а також готують реферати [повідомлення] по розділу «основи знань».
В даний час збільшилася кількість батьків, що беруть участь у шкільних
змаганнях, у багатьох учнів сформувалася стійка потреба в заняттях фізичною
культурою і спортом.
вчитель фізичної культури,вчитель методист
Кучеренко Микола Анатолійович,
Немає коментарів:
Дописати коментар