Практика роздільного навчання дівчат і хлопців на уроках фізичної культури




Практика роздільного навчання дівчат і хлопців
на уроках фізичної культури

Учитель, який працює на уроках фізичної культури та позакласних заняттях з дівчата­ми, повинен насамперед глибоко знати фізіо­логічні та психічні особливості жіночого орга­нізму, для якого характерна низка морфоло­гічних і функціональних ознак. Так, у порівнянні з хлопцями у дівчат нижчий рівень розвитку сили та швидкості рухової реакції. Про­те у них краще розвинуті такі якості, як гнуч­кість, пластика, почуття ритму. У 12 — 16 ро­ків дівчата швидко ростуть та прибавляють у вазі. Об'єм легень та серця у дівчат менші ніж у хлопчиків, менша на 10 — 15 % у дівча­т і маса серця. Ці морфологічні особливості в основному зумовлюють і функціональну від­мінність. Так у дівчат нижчий систолічний та хвилинний об'єм кровообігу. ЧСБ в серед­ньому на 10 ударів/хв більша, а максимальний артеріальний тиск на 5 —7 мм рт. ст нижчий, ніж у хлопців. Максимальне вживання кис­ню у дівчат на 25 — 30 % нижче, ніж у хлопців. Отже, дівчатка-підлітки мають віднос­но нижчі функціональні можливості серцево-судинної та дихальної системи, що зумовлює їх нижчу фізичну працездатність. Фізіологічні особливості жіночого організму є причиною легкої вразливості серцево-судинної системи. Велике навантаження на тлі різних змін в ор­ганізмі може викликати перевтому, виснажен­ня нервової системи. У таких випадках повин­но бути повноцінне харчування, достатній сон, правильний режим праці та відпочинку, раціо­нальне заняття фізичними вправами, атмосфе­ра спокою та взаємоповаги, чуйне і тактовне ставлення старших.
Вихователь повинен пам'ятати і перекону­вати своїх вихованців у тому, шо сама приро­да відвела чоловікові та жінці різні ролі. Жінку-матір природа наділила м'якістю, добротою, ніжністю у поєднанні з душевною гнучкістю, любов'ю до дітей. Розвитку цих якостей та від­повідних їм фізичних здібностей (пластика, ви­шуканість, грація, чітка координація рухів фі­зичної майстерності) повинні сприяти уроки фізичної культури та спортивні заняття в сек­ціях. Важливо переконати дівчат, шо заняття фізичною культурою впливають на поліпшен­ня в майбутньому періоду вагітності та пологів.
Під час занять фізичними вправами треба враховувати ті зміни в організмі дівчаток, які пов'язані з місячними. Дівчат турбує також і те, чи не відбивається несприятливо заняття фізич­ними вправами і спортом на місячні. У цей пе­ріод, особливо в перші дні знижується хвилин­ний й систольний об'єм серця, здатність до мак­симального споживання кисню тощо. Деякі скаржаться на загальне недомагання, головні болі, в'ялість, втому, нервозність, послаблення стулу, біль у спині та нижній частині живота. Отже, всі ці зміни в організмі відбиваються на працездатності дівчини як розумової, так і фізичної. Учитель фізичного виховання пови­нен рахуватися з цим. Водночас дівчатам, у яких немає великих порушень у місячних, мож­на і навіть потрібно займатися на уроках фізичного виховання, хоча навантаження для них у цей період треба знизити. І це одна з причин переходу на роздільне заняття дівчат і хлопців.
Урочні й позаурочні заняття спрямовані не лише на виконання програми, а й на вихован­ня якостей, які допоможуть майбутній жінці у практичному житті, виробленню стійкого іму­нітету до шкідливих звичок.
Особливо звертаю увагу на самостійне ви­конання домашнього завдання:
   витривалість через виконання стрибків зі скакалкою (1 — 2 — 3 хв);
   зміцнення м'язів живота підніманням та опусканиям тулуба в положення лежачи;
   зміцнення м'язів рук згинанням та розги­нанням в упорі лежачи;
   розвивання гнучкості, нахиляючи тулуб сидячи на підлозі.
Виконуючи такі вправи на початку кожного семестру дівчата привчаються до систематичних занять фізичною культурою і спортом самостійно, і великого значення на уроці надаю мотива­ції, саморегуляції та самоконтролю за своїм здоров'ям. Наприклад, перед тим, як почати заняття з легкої атлетики за темою «Біг та його різновиди», проводжу бесіду, показувати діафільм з красотою рухів під час бігу.
Щоб переконати учнів у доцільності занять з фізичної культури, організовувати зустрічі з ви­пускницями школи, які займалися спортом у школі і продовжують ним займатися у дорос­лому житті. Тримаю тісний зв'язок з учителем валеології, медичною сестрою, які на своїх уро­ках проводять роз'яснювальну роботу щодо пропаганди здорового способу життя.
Велике значення в ефективності уроку фіз­культури має методичний кабінет, у якому мож­на переглянути діафільми, відеофільми з від­повідної теми уроку.
Весною та восени уроки проводжу на сві­жому повітрі на стадіоні, урок-екскурсію — в осінньому та весняному парку, де звертаю ува­гу дітей на гармонію людини і природи, красу опалого листя, перші бруньки, зелень, квіти. Під час таких уроків діти, виконуючи фізичні вправи, одержують великий емоційний заряд.
У кожному класі є учні, які вміють провести вступну частину уроку, можуть замінити вчите­ля під час показу вправ в основній частині уроку.
У цей час проводжу індивідуальні заняття з дівчатками, які через сором'язливість, невпев­неність мають гірші результати.
Намагаюся вести системну роботу щодо оці­нювання досягнень учнів, в основі якого за­кладено індивідуальний підхід до дівчини.
З вправ комплексної програми веду індиві­дуальні картки фізичного розвитку учениць (див. таблицю).
Переступивши поріг КЗ Верховцевського НВК у 1975 р., головним своїм зав­данням поставив зламати стереотип до уроку фізкультури, як до уроку, який можна віднес­ти на другий план, зацікавити учнів, залучаю­чи їх до системного заняття фізичною культу­рою, створення матеріальної бази школи і всієї системи фізкультурно-оздоровчої роботи.
Сьогодні у школі функціонує чотири спор­тивні зали для ігрових видів спорту; гімнастич­ний зал; тренажерний зал; зал для учнів першого року навчання, спортивний майданчик.

Таблиця

Індивідуальна картка фізичного розвитку учениці

Пора року
30, 60, 100 м
1 1,5 — 2 км
Вправи для домашнього завдання
Стрибки у довжину
Стрибки у висоту
Метання м'яча
Скакалка
Прес
Нахил
Згинання РУК
Осінь
15,0
18, 35
7 хв
50 разів
25 см
20 разів
3,60 см
120 см
35 м
Весна
14,6
18, 45
9,6 хв
54 рази
27 см
22 рази
3,90 см
125 см
40 м

У методичному кабінеті, де зібрано наочні посібники, технічні засоби, проводжу заняття з теоретичних питань предмета.
Впродовж низки років школа займає при­зові місця у районних та обласних спартакіа­дах школярів.
Окремі випускники школи обирають для продовження навчання фізкультурні заклади. У цьому завдячую і своїй праці щодо необхід­ності занять фізичною культурою, прищеплюю потребу в здоровому способі життя.
Головним раціональним зерном такого ре­зультату в роботі є дещо інший підхід до побу­дови уроків фізичної культури, в основі якого лежить метод роздільного навчання дівчат і хлопців з 1 11 кл. Це дає змогу враховува­ти не тільки фізіологічні можливості організ­му дитини, а й моральні та психічні. У цьому я переконався, коли школа з 1978 р. перейшла на роботу в такому режимі. Роздільне навчання організовуємо таким чи­ном: для мене і учителя-напарника складено спільний розклад уроків. Закріплені за нами звичайні змішані класи поділяємо на групи дів­чат і хлопців. На час уроку фізкультури формуємо клас дівчат для мене і клас хлопців, з якими одночасно займається колега.
Уже майже два десятиріччя я працюю над удосконаленням фізичної загартованості дів­чат 5 11 класу.
Звертаю увагу вчителів фізичного виховання на те, що під час проведення уроків, тренувань ніколи не можна забувати, що перед вами хай по­ки ще маленька, але жінка ще з несформованим організмом, з легковразливою психікою, дуже чутлива до грубого слова, приниження.
Велике значення для занять має вибір спор­тивної форми. Особливо тим дівчатам, які ма­ють особливості фігури і ніг. Займаючись ок­ремо, це автоматично відпадає.
Шкільними програмами передбачено ви­вчення техніки баскетболу, волейболу, гандбо­лу і футболу як на уроках фізичної культури, так і в позакласній роботі. Спортивні ігри скла­дають основу фізичного виховання.
У вивченні проблеми формування ігрових на­вичок дітей, що займаються баскетболом, є ще досить малодосліджених питань, які стосують­ся розвитку просторово-часових характеристик ігрової діяльності. Опитування провідних фахів­ців дитячого баскетболу свідчить, що плануван­ня і реалізація навчальної програми не враховує особливостей зростання і розвитку організму дів­чат під час занять баскетболом. Аналізуючи програму фізичного виховання, я дійшов висновку про необхідність створення власної про­грами, яка б забезпечувала системний підхід до навчання дівчат баскетболу на уроках фізичної культури в 5 11 класах (додаток 1).

Додаток 1

Програма підготовки дівчат з баскетболу 4 — 11 класів
на уроках фізичного виховання (правила гри)

Зміст
4--5 опся
6 клас
7 клас
8 — 3 ютт
10 — 11 класи
1. Теоретичні
відомості
Елементарні
правила гри.
Поняття
стиснення
та розтиснення
пружини
під час ведення
Елементи
суддівства,
поняття жести-
кулювання
Жестикулюван-
ня суддівства.
Правила гри
Практичне
суддівство,
жестикулю-
вання, історія
розвитку
баскетболу
Практичне
суддівство,
жестикулю-
вання, історія
розвитку
баскетболу
2. Практичні
Дії
Виконання
технічних
прийомів, стоячи
на одному місці.
Ведення м'яча:
сидячи на лаві
боком правою
лівою руками по
черзі;
у високій стійці
правою лівою;
в русі кроком
та бігом;
переключення
з високої стійки
на низьку
Ведення
правою —
лівою руками
змійкою
між п'ятьма
перешкодами.
Ведення
назустріч
один одному,
торкаючись
вільною рукою
партнера.
Переключення
з високої
стійки
на низьку
Ведення
у високій стійці
з переключен-
ням 3 високої
стійки в низьку
за сигналом.
Ведення пра-
вою лівою
руками по черзі
між п'ятьма
перешкодами
на швидкість.
Ведення назу-
стріч один одно-
му, торкаючись
вільною рукою партнера
Ведення
у високій стійці
з переключен-
ням з високої
стійки на низь-
ку, зі зміною
темпу. Ведення
м'яча змійкою
між п'ятьма
перешкодами,
ведення
на швидкість
2x15 м.
Вправа-комплекс
(див. контрольні
вправи)
Ведення
у високій стійці
з переклю-
ченням
3 високої
стійки
на низьку,
зі зміною
темпу.
Ведення м'яча
на швидкість
2x15 м.
Вправа-
комплекс
(див. контрольні
вправи)
3. Передачі
м'яча
• Один одному
на місці та в русі.
• Те саме, але
з відскоком м'яча
від підлоги.
• Сидячи на лаві,
відстань 4 м
• У русі,
в двійках,
з веденням
та без нього.
• При зустрічі
з відскоком
від підлоги —
однією рукою
на відстані
• У двійках
на місці та
в русі,
у трійках —
вісімка на одне
кільце, під час
виходу на м'яч,
на відстань
однією рукою
• В одну ціль
на 20 с.
Те саме, але
з відскоком
м'яча від під-
логи, у двійках
зі зміною спо-
собів передачі,
вісімка на одне
кільце
та на два,
на відстань
• У двійках
в русі, вісімка
на два кільця,
на швидкість
20 с,
при зустрічі
зі зміною місць,
на відстань
однією рукою
4. Кидки
м'яча в кільце
Кидки в ціль
на стіні, в руки
один одному
однією рукою,
з відстані 1,5 м.
Поняття
подвійного кроку
з місця. Рухливі
ігри та естафети
з м'ячем
3 місця
на відстані 2 м,
подвійний крок
з місця
та в русі, після
обведення
3-секундної
зони
та виконання
подвійного
кроку
Кидки м'яча
в ціль на стіні,
в парах один
одному,
подвійний крок
та кидок
з місця,
з відстані 2 м,
штрафні кидки
Однією рукою
на відстані
2 —3 м, після
подвійного
кроку, швид-
кого відриву,
після передачі,
штрафні кидки,
після обведення
3-секундної
зони
Після
подвійного
кроку, передачі
в трійках
на відстані 34 м, після обведення
3-секундної
зони, після
ведення
змійкою —
вправа-комп-
лекс, штрафні
кидки
5. Контрольні
вправи
Див. контрольні вправи з баскетболу
для дівчаток 4 — 5,6-7, 8-9, 10-11 класів у додатку 2

  
Контрольні вправи з баскетболу для дівчат

Контрольні вправи з баскетболу для дівчат 4 — 5 класів
1.           Ведення м'яча сидячи на гімнастичній лаві правою, лівою руками.
2. Передачі м'яча від грудей си­дячи на гімнастичній лаві ударом об підлогу' за 30 с (відстань 4 м).
3. Передача від грудей стоячи через гімнастичну лаву за 30 с (від­стань 4 м).
4. Ведення м'яча правою та лі­вою руками по прямокутнику та його діагоналях (обводячи гімна­стичні лави) (мал. 1).


5. Кидки в кошик з 9 точок (відстань 1,5 м) (мал. 2).


6. Кидок в кошик з подвійно­го кроку після ведення на місці з 12 спроб.
7. Ведення м'яча на швидкість правою 2x15 м (обводячи гімна­стичні лави) (мал. 3).


Контрольні вправи з баскетболу для дівчат 6 — 7 класів

1.  Ведення м'яча правою на швидкість 2x15 м (зупинка обо­в'язкова стрибком) (див. мал. 3).
2.  Ведення м'яча по діагоналях (обводячи гімнас­тичні лави) (див. мал. 1).
3. Передача м'яча, рухаючись по колу в парі, з обов'язковим вки­данням з-за бокової лінії та кид­ком після подвійного кроку. Для тренування периферичного зору обов'язково використовувати гім­настичні лави (мал. 4).


4. Обведення зони штрафного кидка правою та лівою руками з кидком у кошик після подвійно­го кроку (мал. 5).


5. Кидки в кошик після подвій­ного кроку з правого боку
6. Кидки в кошик з середньої відстані з 9 точок (відстань 2 м) (мал. 6)


Контрольні вправи з баскетболу для дівчат 8 — 9 класів

1.  Ведення м'яча правою ру­кою на швидкість 15 м (зупин­ка обов'язкова стрибком) (мал. 3).
2.  Ведення м'яча правою та лі­вою руками по прямокутнику та його діагоналях (обводячи гімнас­тичні лави) (див. мал. 1)
3.  Передача м'яча, рухаючись по колу в парі, з обов'язковим вки­ вки­данням     з-за бокової лінії та кид­ком після подвійного кроку. Для тренування периферичного зору обов'язково використовувати гім­настичні лави (див. мал. 4).
4.  Обведення зони штрафного кидка правою та лівою руками з кидком у кошик після подвійно­го кроку (див. мал. 5).
5.  Кидки в кошик після подвій­ного кроку з правого боку.
6. Кидки в кошик з середньої відстані з 9 точок (відстань 2,5 м) (мал. 7)


7. Вправа-комплекс — веден­ня змійкою, кількість стійок 5 (мал. 8).


Контрольні вправи з баскетболу для дівчат 10 —11 класів

1.   Ведення м'яча правою рукою на швидкість 2 х 15 м (зупинка обо­в'язкова стрибком) (див. мал. 3).
2.   Кидки з подвійного кроку, з правого, лівого боку та по середині.
3.   Ведення м'яча правою та лі­вою руками по прямокутнику та його діагоналях (обводячи гімна­стичні лави) (див. мал. 1).
4.   Обведення зони штрафного кидка правою та лівою руками з кидком у кошик після подвійно­го кроку (див. мал. 5).
5.   Передача м'яча, рухаючись по колу в парі, з обов'язковим вкиданням з-за бокової лінії та кид­ком після подвійного кроку (див. мал. 4). Для тренування перифе­ричного зору обов'язково вико­ристовувати гімнастичні лави.
6. Кидки в кошик з середньої відстані з 9 точок (відстань 3 м) (мал. 9).


Робота розкриває особис­тість. Вирішення проб­леми фізичного здоров'я учнів у курсі середньої школи вба­чає через індивідуалізацію на­вчання, системну урочну та позаурочну роботу.

Немає коментарів:

Дописати коментар