Практика роздільного навчання
дівчат і хлопців
на уроках фізичної культури
Учитель, який працює на уроках фізичної культури та
позакласних заняттях з дівчатами, повинен насамперед глибоко знати фізіологічні
та психічні особливості жіночого організму, для якого характерна низка морфологічних
і функціональних ознак. Так, у порівнянні з хлопцями у дівчат нижчий рівень
розвитку сили та швидкості рухової реакції. Проте у них краще розвинуті такі
якості, як гнучкість, пластика, почуття ритму. У 12 — 16 років дівчата швидко
ростуть та прибавляють у вазі. Об'єм легень та серця у дівчат менші ніж у
хлопчиків, менша на 10 — 15 % у дівчат і маса серця. Ці морфологічні
особливості в основному зумовлюють і функціональну відмінність. Так у дівчат
нижчий систолічний та хвилинний об'єм кровообігу. ЧСБ в середньому на 10
ударів/хв більша, а максимальний артеріальний тиск на 5 —7 мм рт. ст нижчий,
ніж у хлопців. Максимальне вживання кисню у дівчат на 25 — 30 % нижче, ніж у
хлопців. Отже, дівчатка-підлітки мають відносно нижчі функціональні можливості
серцево-судинної та дихальної системи, що зумовлює їх нижчу фізичну
працездатність. Фізіологічні особливості жіночого організму є причиною легкої
вразливості серцево-судинної системи. Велике навантаження на тлі різних змін в
організмі може викликати перевтому, виснаження нервової системи. У таких
випадках повинно бути повноцінне харчування, достатній сон, правильний режим
праці та відпочинку, раціональне заняття фізичними вправами, атмосфера спокою
та взаємоповаги, чуйне і тактовне ставлення старших.
Вихователь повинен пам'ятати і переконувати своїх вихованців у тому, шо
сама природа відвела чоловікові та жінці різні ролі. Жінку-матір природа
наділила м'якістю, добротою, ніжністю у поєднанні з душевною гнучкістю, любов'ю
до дітей. Розвитку цих якостей та відповідних їм фізичних здібностей
(пластика, вишуканість, грація, чітка координація рухів фізичної
майстерності) повинні сприяти уроки фізичної культури та спортивні заняття в
секціях. Важливо переконати дівчат, шо заняття фізичною культурою впливають на
поліпшення в майбутньому періоду вагітності та пологів.
Під час занять фізичними вправами треба враховувати ті зміни в організмі
дівчаток, які пов'язані з місячними. Дівчат турбує також і те, чи не відбивається
несприятливо заняття фізичними вправами і спортом на місячні. У цей період,
особливо в перші дні знижується хвилинний й систольний об'єм серця, здатність
до максимального споживання кисню тощо. Деякі скаржаться на загальне
недомагання, головні болі, в'ялість, втому, нервозність, послаблення стулу,
біль у спині та нижній частині живота. Отже, всі ці зміни в організмі
відбиваються на працездатності дівчини як розумової, так і фізичної. Учитель фізичного виховання повинен
рахуватися з цим. Водночас дівчатам, у яких немає великих порушень у місячних,
можна і навіть потрібно займатися на уроках фізичного виховання, хоча
навантаження для них у цей період треба знизити. І це
одна з причин переходу на роздільне заняття дівчат і хлопців.
Урочні й позаурочні заняття спрямовані не лише на
виконання програми, а й на виховання якостей, які допоможуть майбутній жінці у
практичному житті, виробленню стійкого імунітету до шкідливих звичок.
Особливо звертаю увагу на самостійне виконання
домашнього завдання:
• витривалість через виконання стрибків зі скакалкою (1 — 2 — 3 хв);
• зміцнення м'язів живота підніманням та опусканиям тулуба в положення лежачи;
• зміцнення м'язів рук згинанням та розгинанням в упорі лежачи;
• розвивання гнучкості, нахиляючи тулуб сидячи на підлозі.
Виконуючи такі вправи на початку
кожного семестру дівчата привчаються до систематичних занять фізичною культурою
і спортом самостійно, і великого значення на уроці надаю мотивації,
саморегуляції та самоконтролю за своїм здоров'ям. Наприклад, перед тим, як
почати заняття з легкої атлетики за темою «Біг та його різновиди», проводжу
бесіду, показувати діафільм з красотою рухів під час бігу.
Щоб переконати учнів у
доцільності занять з фізичної культури, організовувати зустрічі з випускницями
школи, які займалися спортом у школі і продовжують ним займатися у дорослому
житті. Тримаю тісний зв'язок з учителем валеології, медичною сестрою, які на
своїх уроках проводять роз'яснювальну роботу щодо пропаганди здорового способу
життя.
Велике значення в ефективності
уроку фізкультури має методичний кабінет, у якому можна переглянути
діафільми, відеофільми з відповідної теми уроку.
Весною та восени уроки проводжу на свіжому повітрі
на стадіоні, урок-екскурсію — в осінньому та весняному парку, де звертаю увагу
дітей на гармонію людини і природи, красу опалого листя, перші бруньки, зелень,
квіти. Під час таких уроків діти, виконуючи фізичні вправи, одержують великий
емоційний заряд.
У кожному класі є учні, які вміють провести вступну
частину уроку, можуть замінити вчителя під час показу вправ в основній частині
уроку.
У цей час проводжу індивідуальні заняття з
дівчатками, які через сором'язливість, невпевненість мають гірші результати.
Намагаюся вести системну роботу щодо оцінювання
досягнень учнів, в основі якого закладено індивідуальний підхід до дівчини.
З вправ
комплексної програми веду індивідуальні картки фізичного розвитку учениць
(див. таблицю).
Переступивши поріг КЗ Верховцевського НВК у 1975
р., головним своїм завданням поставив зламати стереотип до уроку фізкультури,
як до уроку, який можна віднести на другий план, зацікавити учнів, залучаючи
їх до системного заняття фізичною культурою, створення матеріальної бази школи
і всієї системи фізкультурно-оздоровчої роботи.
Сьогодні у школі функціонує чотири спортивні зали
для ігрових видів спорту; гімнастичний зал; тренажерний зал; зал для учнів першого року навчання, спортивний
майданчик.
Таблиця
Індивідуальна картка фізичного розвитку учениці
Пора року
|
30, 60, 100 м
|
1 — 1,5
— 2
км
|
Вправи для домашнього завдання
|
Стрибки у довжину
|
Стрибки у висоту
|
Метання м'яча
|
|||
Скакалка
|
Прес
|
Нахил
|
Згинання РУК
|
||||||
Осінь
|
15,0
|
18,
35
|
7
хв
|
50
разів
|
25
см
|
20
разів
|
3,60
см
|
120
см
|
35
м
|
Весна
|
14,6
|
18,
45
|
9,6
хв
|
54
рази
|
27
см
|
22
рази
|
3,90
см
|
125
см
|
40
м
|
У методичному кабінеті, де зібрано наочні посібники, технічні засоби,
проводжу заняття з теоретичних питань предмета.
Впродовж низки років школа займає призові місця у районних та обласних
спартакіадах школярів.
Окремі випускники школи обирають для продовження навчання фізкультурні
заклади. У цьому завдячую і своїй праці щодо необхідності занять фізичною
культурою, прищеплюю потребу в здоровому способі життя.
Головним раціональним зерном такого результату в роботі є дещо інший
підхід до побудови уроків фізичної культури, в основі якого лежить метод
роздільного навчання дівчат і хлопців з 1 — 11 кл. Це дає змогу враховувати не тільки
фізіологічні можливості організму дитини, а й моральні та психічні. У цьому я
переконався, коли школа з 1978 р. перейшла на роботу в такому
режимі. Роздільне навчання організовуємо таким чином: для мене і
учителя-напарника складено спільний розклад уроків. Закріплені за нами звичайні
змішані класи поділяємо на групи дівчат і хлопців. На час уроку фізкультури
формуємо клас дівчат для мене і клас хлопців, з якими одночасно займається колега.
Уже майже два десятиріччя я працюю над удосконаленням фізичної
загартованості дівчат 5 — 11 класу.
Звертаю увагу вчителів фізичного виховання на те, що під час проведення
уроків, тренувань ніколи не можна забувати, що перед вами хай поки ще
маленька, але жінка ще з несформованим організмом, з легковразливою психікою,
дуже чутлива до грубого слова, приниження.
Велике значення для занять має вибір спортивної форми. Особливо тим дівчатам,
які мають особливості фігури і ніг. Займаючись окремо, це автоматично
відпадає.
Шкільними програмами передбачено вивчення техніки баскетболу, волейболу,
гандболу і футболу як на уроках фізичної культури, так і в позакласній роботі.
Спортивні ігри складають основу фізичного виховання.
У вивченні проблеми формування ігрових навичок дітей, що займаються
баскетболом, є ще досить малодосліджених питань, які стосуються розвитку
просторово-часових характеристик ігрової діяльності. Опитування провідних фахівців
дитячого баскетболу свідчить, що планування і реалізація навчальної програми
не враховує особливостей зростання і розвитку організму дівчат під час занять
баскетболом. Аналізуючи програму фізичного виховання, я дійшов висновку про
необхідність створення власної програми, яка б забезпечувала системний підхід
до навчання дівчат баскетболу на уроках фізичної культури в 5 — 11 класах (додаток 1).
Додаток 1
Програма
підготовки дівчат з баскетболу 4 — 11 класів
на уроках
фізичного виховання (правила гри)
Зміст
|
4--5
опся
|
6 клас
|
7 клас
|
8 — 3 ютт
|
10 — 11 класи
|
1. Теоретичні
відомості
|
Елементарні
правила гри.
Поняття
стиснення
та розтиснення
пружини
під час ведення
|
Елементи
суддівства,
поняття жести-
кулювання
|
Жестикулюван-
ня суддівства.
Правила гри
|
Практичне
суддівство,
жестикулю-
вання, історія
розвитку
баскетболу
|
Практичне
суддівство,
жестикулю-
вання, історія
розвитку
баскетболу
|
2.
Практичні
Дії
|
Виконання
технічних
прийомів, стоячи
на одному місці.
Ведення м'яча:
•
сидячи на лаві
боком правою —
лівою руками по
черзі;
•
у високій стійці
правою — лівою;
•
в русі кроком
та бігом;
•
переключення
з високої стійки
на низьку
|
Ведення
правою —
лівою руками
змійкою
між п'ятьма
перешкодами.
Ведення
назустріч
один одному,
торкаючись
вільною рукою
партнера.
Переключення
з високої
стійки
на низьку
|
Ведення
у високій стійці
з переключен-
ням 3 високої
стійки в низьку
за сигналом.
Ведення пра-
вою — лівою
руками по черзі
між п'ятьма
перешкодами
на швидкість.
Ведення назу-
стріч один одно-
му, торкаючись
вільною рукою партнера
|
Ведення
у високій стійці
з переключен-
ням з високої
стійки на низь-
ку, зі зміною
темпу. Ведення
м'яча змійкою
між п'ятьма
перешкодами,
ведення
на швидкість
2x15 м.
Вправа-комплекс
(див. контрольні
вправи)
|
Ведення
у високій стійці
з переклю-
ченням
3 високої
стійки
на низьку,
зі зміною
темпу.
Ведення м'яча
на швидкість
2x15 м.
Вправа-
комплекс
(див. контрольні
вправи)
|
3. Передачі
м'яча
|
• Один одному
на місці та в русі.
• Те саме, але
з відскоком м'яча
від підлоги.
• Сидячи на лаві,
відстань 4 м
|
• У русі,
в двійках,
з веденням
та без нього.
• При зустрічі
з відскоком
від підлоги —
однією рукою
на відстані
|
• У двійках
на місці та
в русі,
у трійках —
вісімка на одне
кільце, під час
виходу на м'яч,
на відстань
однією рукою
|
• В одну ціль
на 20 с.
Те саме, але
з відскоком
м'яча від під-
логи, у двійках
зі зміною спо-
собів передачі,
вісімка на одне
кільце
та на два,
на відстань
|
• У двійках
в русі, вісімка
на два кільця,
на швидкість
20 с,
при зустрічі
зі зміною місць,
на відстань
однією рукою
|
4.
Кидки
м'яча
в кільце
|
Кидки в ціль
на стіні, в руки
один одному
однією рукою,
з відстані 1,5 м.
Поняття
подвійного кроку
з місця. Рухливі
ігри та естафети
з м'ячем
|
3 місця
на відстані 2 м,
подвійний крок
з місця
та в русі, після
обведення
3-секундної
зони
та виконання
подвійного
кроку
|
Кидки м'яча
в ціль на стіні,
в парах один
одному,
подвійний крок
та кидок
з місця,
з відстані 2 м,
штрафні кидки
|
Однією
рукою
на
відстані
2 —3
м, після
подвійного
кроку,
швид-
кого
відриву,
після
передачі,
штрафні
кидки,
після
обведення
3-секундної
зони
|
Після
подвійного
кроку,
передачі
в
трійках
на
відстані 34 м, після обведення
3-секундної
зони,
після
ведення
змійкою
—
вправа-комп-
лекс,
штрафні
кидки
|
5. Контрольні
вправи
|
Див. контрольні вправи з баскетболу
для дівчаток 4 — 5,6-7, 8-9, 10-11 класів у додатку 2
|
Контрольні вправи з баскетболу
для дівчат
Контрольні вправи з баскетболу
для дівчат 4 — 5 класів
1. Ведення м'яча
сидячи на гімнастичній лаві правою, лівою руками.
2.
Передачі м'яча від грудей сидячи
на гімнастичній лаві ударом об підлогу' за 30 с (відстань 4 м).
3.
Передача від грудей стоячи через
гімнастичну лаву за 30 с (відстань 4 м).
4. Ведення м'яча правою та лівою
руками по прямокутнику та його діагоналях (обводячи гімнастичні лави) (мал. 1).
5. Кидки в кошик з 9 точок (відстань 1,5 м) (мал. 2).
6. Кидок в кошик з подвійного кроку
після ведення на місці з 12 спроб.
7. Ведення м'яча на швидкість правою
2x15 м (обводячи гімнастичні лави) (мал. 3).
Контрольні вправи з баскетболу
для дівчат 6 — 7 класів
1. Ведення м'яча правою на швидкість
2x15 м (зупинка обов'язкова стрибком) (див. мал. 3).
2. Ведення м'яча по діагоналях
(обводячи гімнастичні лави) (див. мал. 1).
3. Передача м'яча, рухаючись по колу в парі, з обов'язковим вкиданням з-за
бокової лінії та кидком після подвійного кроку. Для тренування периферичного
зору обов'язково використовувати гімнастичні лави (мал. 4).
4. Обведення зони
штрафного кидка правою та лівою руками з кидком у кошик після подвійного кроку
(мал. 5).
5. Кидки в кошик після подвійного
кроку з правого боку
6. Кидки в кошик з середньої відстані з 9 точок (відстань 2 м) (мал. 6)
Контрольні вправи з баскетболу для дівчат 8 — 9
класів
1. Ведення м'яча правою рукою на
швидкість 2х 15 м (зупинка
обов'язкова стрибком) (мал. 3).
2. Ведення м'яча правою та лівою
руками по прямокутнику та його діагоналях (обводячи гімнастичні лави) (див. мал. 1)
3. Передача м'яча, рухаючись по колу
в парі, з обов'язковим вки вкиданням з-за бокової лінії та кидком після
подвійного кроку. Для тренування периферичного зору обов'язково використовувати
гімнастичні лави (див. мал. 4).
4. Обведення зони штрафного кидка
правою та лівою руками з кидком у кошик після подвійного кроку (див. мал. 5).
5. Кидки в кошик після подвійного
кроку з правого боку.
6. Кидки в кошик з середньої відстані з 9 точок (відстань 2,5 м) (мал. 7)
7. Вправа-комплекс — ведення
змійкою, кількість стійок 5 (мал. 8).
Контрольні вправи з баскетболу для дівчат 10 —11
класів
1. Ведення м'яча правою рукою на
швидкість 2 х 15 м (зупинка обов'язкова стрибком) (див. мал. 3).
2. Кидки з подвійного кроку, з
правого, лівого боку та по середині.
3. Ведення м'яча правою та лівою
руками по прямокутнику та його діагоналях (обводячи гімнастичні лави) (див. мал. 1).
4. Обведення зони штрафного кидка
правою та лівою руками з кидком у кошик після подвійного кроку (див. мал. 5).
5. Передача м'яча, рухаючись по колу
в парі, з обов'язковим вкиданням з-за бокової лінії та кидком після подвійного
кроку (див. мал. 4). Для тренування периферичного
зору обов'язково використовувати гімнастичні лави.
6. Кидки в кошик з середньої відстані з 9 точок (відстань 3 м) (мал. 9).
Робота розкриває особистість. Вирішення проблеми фізичного здоров'я учнів
у курсі середньої школи вбачає через індивідуалізацію навчання, системну
урочну та позаурочну роботу.
Немає коментарів:
Дописати коментар