на уроках
фізичної культури у КЗ Верхівцевському НВК
Фізичне виховання є елементом
гармонійного розвитку особистості, яка підростає. Тому під час навчання у школі
надзвичайно важливо виховувати в учнів бережливе ставлення до свого здоров’я.
На уроках фізичної культури учні
розвивають і зміцнюють основні системи свого організму, отримують навички
організації проведення самостійних занять фізичною культурою. До того ж заняття
спортом є своєрідною профілактикою шкідливих звичок.
Дуже важливо, щоб під час уроків
фізичної культури навантаження відповідало віку учня та функціональним
можливостям його організму: лише за таких умов воно буде ефективним і
справлятиме оздоровлюючий ефект.
Тому для того, щоб визначити рівень
фізичного розвитку учнів, які займаються фізичною культурою, а також щоб
з’ясувати відповідність навантаження на уроці стану здоров’я та функціональним
можливостям учнів, у навчальних закладах запроваджують медико-педагогічний
контроль (МПК).
Відповідно до Положення про
медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх
навчальних закладах, затвердженого спільним наказом Міністерства охорони
здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2009 р. №
518/674, МПК є частиною медичного обслуговування учнів. Він дає змогу не лише
своєчасно визначати рівень їхнього фізичного розвитку, а й виявляти ознаки
хвороб і ушкоджень на ранніх стадіях. МПК містить також заходи, спрямовані на
оптимізацію, безпечність та ефективність фізичної культури.
Варто виокремити такі завдання МПК на уроках фізичної культури:
• визначення рівня фізичного
розвитку, стану здоров’я, функціональних можливостей організму учня;
• з’ясування рівня розвитку рухових
навичок учня для того, щоб коригувати навантаження відповідно до його
індивідуальних особливостей;оцінювання впливу фізичних вправ, загартування та
інших засобів біокорекції на стан здоров’я учня;
• виявлення функціональних відхилень
і ранніх симптомів хвороб, що виникають під час занять фізичною культурою;
• здійснення нагляду за динамікою
показників локомоторної функції учня під впливом фізичних вправ;
• запобігання шкільному, у тому
числі спортивному, травматизму;
• здійснення
санітарно-просвітницької роботи та гігієнічного виховання тощо.
Організацію МПК на уроках фізичної
культури забезпечує керівник, а здійснюють медичні та педагогічні працівники
навчального закладу або персонал лікувально-профілактичних закладів.
Основними формами медико-педагогічного контролю є:
• спостереження (під час уроків,
занять спортивних секцій, змагань, перерв тощо);
• диспансерний облік учнів, які за
станом здоров’я займаються у спеціальній та підготовчій групах;
• оцінка санітарно-гігієнічного
стану місць проведення уроків;
• оцінка форм проведення уроків
фізичної культури;
• контроль за ефективністю
організації уроків фізичної культури тощо.
Медико-педагогічний контроль на
уроках фізичної культури здійснюють у 1—11-х класах (див. Додаток 1).
Об’єктом МПК може бути:
• рівень навантаження учнів;
• відповідність фізичного
навантаження статі;
• відповідність одягу та взуття
учнів умовам проведення занять;
• гігієнічні умови місця проведення
уроку (температура та вологість повітря, ефективність вентиляції, рівень
освітленості, якість і своєчасність вологого прибирання приміщень, дотримання
правил техніки безпеки, наявність засобів першої медичної допомоги тощо).
Використання результатів медико-педагогічного контролю
За результатами медико-педагогічного
контролю можна коригувати плани уроків фізичної культури. Питання щодо
ефективності уроків фізичної культури двічі на рік планово розглядають на
засіданнях педагогічної ради, а також протягом навчального року — на нарадах
при директорові.
Крім того, згідно з Інструкцією про
розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженою
спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і
науки України від 20 липня 2009 р. № 518/674, медичний працівник навчального
закладу за результатами обов’язкового медичного профілактичного огляду та
результатами МПК розподіляє учнів на групи: основну, підготовчу та спеціальну
(див. Додаток 2). Список учнів, віднесених
до підготовчої та спеціальної груп, затверджують наказом директора школи. На
підставі цього наказу класний керівник разом з медичним працівником оформлюють
Листок здоров’я, який зберігають у класному журналі (див. Додаток 3).
Додаток 1
Періодичність проведення
медико-педагогічного контролю
на уроках фізичної культури у 1-11-х
класах
Посада контролюючого
|
Мінімальна кількість разів
|
Мета перевірки
|
||
на місяць
|
протягом семестру
|
протягом навчального року
|
||
Директор школи1
|
1
|
2-3
|
Адміністративне інспектування
|
|
Заступник директора з
навчально-виховної роботи1
|
1
|
2-3
|
Методичне інспектування
|
|
Заступник директора з виховної
роботи1
|
1
|
4
|
8
|
Оздоровчо-виховна робота
|
Класні керівники
|
1
|
4
|
8
|
Відвідування учнями уроків
фізичної культури, їх дисциплінованість, успішність
|
Медичний персонал2
|
1
|
3
|
6
|
Відповідність фізичного
навантаження функціональним можливостям учнів
|
1 МПК здійснюють у певній паралелі класів.
2 МПК здійснюють у кожному класі.
Додаток 2
Розподіл учнів на групи для занять
фізичною культурою
та особливості проведення занять у
цих групах
Назва медичної групи
|
Критерії віднесення учнів до груп
|
Характеристика
фізичного навантаження
|
Примітка
|
Основна група
|
Здорові учні та учні, які мають гармонійний, високий
або середній рівень фізичного розвитку з високим або вище середнього рівнем
функціонально-резервних можливостей серцево-судинної системи
|
Фізична підготовка проводиться у повному обсязі
згідно з навчальними програмами з урахуванням індивідуальних особливостей
розвитку учня
|
Дозвіл лікаря щодо занять, які супроводжуються
підвищеними фізичними навантаженнями (заняття у спортивних секціях, танці,
хореографія тощо), надається тільки після поглибленого обстеження
|
Підготовча група
|
Учні, які перебувають у реабілітаційному періоді
після гострих захворювань, що не потребують курсу лікувальної фізкультури, із
середнім рівнем функціонально-резервних можливостей серцево-судинної системи
|
Поступове збільшення навантаження без здачі
нормативів
|
Заборонено заняття у спортивних секціях, але
рекомендовано додаткові заняття у групах загально-фізичної підготовки або в
домашніх умовах (за індивідуальними комплекс-завданнями вправ, спрямованими
на підвищення рівня функціональних можливостей серцево-судинної системи та
системи дихання, на зміцнення певної групи м’язів, на оволодіння певними
руховими навичками або підвищення рівня їх виконання)
|
Спеціальна група
|
Значні відхилення постійного и тимчасового характеру
у стані здоров’я, що не перешкоджають навчанню у школі, але протипоказані для
занять фізичною культурою за навчальною програмою. Рівень
функціонально-резервних можливостей: низький або нижче середнього
|
Фізична підготовка проводиться за спеціальними
програмами з урахуванням характеру та ступеня відхилень
|
Заняття проводяться учителем фізичної культури з
наданням індивідуальних завдань безпосередньо на уроках
|
Додаток 3
Форма Листка здоров’я
Листок здоров’я
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Група з фізкультури
|
Термін дії
|
Зміна групи з фізкультури
|
Термін дії
|
Примітка
|
Немає коментарів:
Дописати коментар