Медико-педагогічний контроль




Медико-педагогічний контроль
на уроках фізичної культури у КЗ Верхівцевському НВК


Фізичне виховання є елементом гармонійного розвитку особистості, яка підростає. Тому під час навчання у школі надзвичайно важливо виховувати в учнів бережливе ставлення до свого здоров’я.
На уроках фізичної культури учні розвивають і зміцнюють основні системи свого організму, отримують навички організації проведення самостійних занять фізичною культурою. До того ж заняття спортом є своєрідною профілактикою шкідливих звичок.
Дуже важливо, щоб під час уроків фізичної культури навантаження відповідало віку учня та функціональним можливостям його організму: лише за таких умов воно буде ефективним і справлятиме оздоровлюючий ефект.
Тому для того, щоб визначити рівень фізичного розвитку учнів, які займаються фізичною культурою, а також щоб з’ясувати відповідність навантаження на уроці стану здоров’я та функціональним можливостям учнів, у навчальних закладах запроваджують медико-педагогічний контроль (МПК).
Відповідно до Положення про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2009 р. № 518/674, МПК є частиною медичного обслуговування учнів. Він дає змогу не лише своєчасно визначати рівень їхнього фізичного розвитку, а й виявляти ознаки хвороб і ушкоджень на ранніх стадіях. МПК містить також заходи, спрямовані на оптимізацію, безпечність та ефективність фізичної культури.

Варто виокремити такі завдання МПК на уроках фізичної культури:
• визначення рівня фізичного розвитку, стану здоров’я, функціональних можливостей організму учня;
• з’ясування рівня розвитку рухових навичок учня для того, щоб коригувати навантаження відповідно до його індивідуальних особливостей;оцінювання впливу фізичних вправ, загартування та інших засобів біокорекції на стан здоров’я учня;
• виявлення функціональних відхилень і ранніх симптомів хвороб, що виникають під час занять фізичною культурою;
• здійснення нагляду за динамікою показників локомоторної функції учня під впливом фізичних вправ;
• запобігання шкільному, у тому числі спортивному, травматизму;
• здійснення санітарно-просвітницької роботи та гігієнічного виховання тощо.
Організацію МПК на уроках фізичної культури забезпечує керівник, а здійснюють медичні та педагогічні працівники навчального закладу або персонал лікувально-профілактичних закладів.

Основними формами медико-педагогічного контролю є: 
• спостереження (під час уроків, занять спортивних секцій, змагань, перерв тощо);
• диспансерний облік учнів, які за станом здоров’я займаються у спеціальній та підготовчій групах;
• оцінка санітарно-гігієнічного стану місць проведення уроків;
• оцінка форм проведення уроків фізичної культури;
• контроль за ефективністю організації уроків фізичної культури тощо.
Медико-педагогічний контроль на уроках фізичної культури здійснюють у 1—11-х класах (див. Додаток 1).

Об’єктом МПК може бути:
• рівень навантаження учнів;
• відповідність фізичного навантаження статі;
• відповідність одягу та взуття учнів умовам проведення занять;
• гігієнічні умови місця проведення уроку (температура та вологість повітря, ефективність вентиляції, рівень освітленості, якість і своєчасність вологого прибирання приміщень, дотримання правил техніки безпеки, наявність засобів першої медичної допомоги тощо).

Використання результатів медико-педагогічного контролю
За результатами медико-педагогічного контролю можна коригувати плани уроків фізичної культури. Питання щодо ефективності уроків фізичної культури двічі на рік планово розглядають на засіданнях педагогічної ради, а також протягом навчального року — на нарадах при директорові.
Крім того, згідно з Інструкцією про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженою спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2009 р. № 518/674, медичний працівник навчального закладу за результатами обов’язкового медичного профілактичного огляду та результатами МПК розподіляє учнів на групи: основну, підготовчу та спеціальну (див.       Додаток 2). Список учнів, віднесених до підготовчої та спеціальної груп, затверджують наказом директора школи. На підставі цього наказу класний керівник разом з медичним працівником оформлюють Листок здоров’я, який зберігають у класному журналі (див. Додаток 3).

Додаток 1

Періодичність проведення медико-педагогічного контролю
на уроках фізичної культури у 1-11-х класах

Посада контролюючого
Мінімальна кількість разів
Мета перевірки
на місяць
протягом семестру
протягом навчального року
Директор школи1
1
2-3
Адміністративне інспектування
Заступник директора з навчально-виховної роботи1
1
2-3
Методичне інспектування
Заступник директора з виховної роботи1
1
4
8
Оздоровчо-виховна робота
Класні керівники
1
4
8
Відвідування учнями уроків фізичної культури, їх дисциплінованість, успішність
Медичний персонал2
1
3
6
Відповідність фізичного навантаження функціональним можливостям учнів

МПК здійснюють у певній паралелі класів.
МПК здійснюють у кожному класі.

Додаток 2

Розподіл учнів на групи для занять фізичною культурою
та особливості проведення занять у цих групах

Назва медичної групи
Критерії віднесення учнів до груп
Характеристика
фізичного навантаження
Примітка
Основна група
Здорові учні та учні, які мають гармонійний, високий або середній рівень фізичного розвитку з високим або вище середнього рівнем функціонально-резервних можливостей серцево-судинної системи
Фізична підготовка проводиться у повному обсязі згідно з навчальними програмами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку учня
Дозвіл лікаря щодо занять, які супроводжуються підвищеними фізичними навантаженнями (заняття у спортивних секціях, танці, хореографія тощо), надається тільки після поглибленого обстеження
Підготовча група
Учні, які перебувають у реабілітаційному періоді після гострих захворювань, що не потребують курсу лікувальної фізкультури, із середнім рівнем функціонально-резервних можливостей серцево-судинної системи
Поступове збільшення навантаження без здачі нормативів
Заборонено заняття у спортивних секціях, але рекомендовано додаткові заняття у групах загально-фізичної підготовки або в домашніх умовах (за індивідуальними комплекс-завданнями вправ, спрямованими на підвищення рівня функціональних можливостей серцево-судинної системи та системи дихання, на зміцнення певної групи м’язів, на оволодіння певними руховими навичками або підвищення рівня їх виконання)
Спеціальна група
Значні відхилення постійного и тимчасового характеру у стані здоров’я, що не перешкоджають навчанню у школі, але протипоказані для занять фізичною культурою за навчальною програмою. Рівень функціонально-резервних можливостей: низький або нижче середнього
Фізична підготовка проводиться за спеціальними програмами з урахуванням характеру та ступеня відхилень
Заняття проводяться учителем фізичної культури з наданням індивідуальних завдань безпосередньо на уроках


Додаток 3
Форма Листка здоров’я
Листок здоров’я


Прізвище, ім’я, по батькові
Дата народження
Група з фізкультури
Термін дії
Зміна групи з фізкультури
Термін дії
Примітка







Немає коментарів:

Дописати коментар